Mediated Life

Mitt i Vi-Media, Media 2.0, Promatör-revolutionen och Deltagarjournalistikens välsignade värld. Circa 2006.

fredag, februari 10, 2006

Artikelkommentar – update

Kul att se att ytterligare en medieboss har hörsammat mina frågor om artikelkommentarer. Robert Brännström, chefredaktör på IDG.se har följande kloka kommentarer:

Vad är anledningen till att ni tillåter artikelkommentarer?
– På IDG.se har vi sedan 2002 erbjudit läsarna möjligheten att kommentera nyheterna och jag vill minnas att vi var en av de första mainstreammedierna i Sverige som erbjuder detta. Och vi kan lugnt konstatera att det har varit en succé. Flera nyheter förra året passerade 500 kommentarer och våra läsare säger i läsarundersökningar att de uppskattar kommentarerna väldigt mycket.

Brännström ser två starka fördelar med att ha artikelkommentarer:
– Läsarna engagerar sig i sajten. Kommentarerna skapar en delaktighet som i sin tur stärker läsarnas relation till IDG.se.
– Läsarna gör våra nyheter bättre. Våra oerhört kunniga läsare fyller på, hjälper varandra och även våra journalister att skapa innehåll som är ännu mer korrekt, omfattande och intressant.


”Våra oerhört kunniga läsare fyller på, hjälper varandra och även våra journalister att skapa innehåll som är ännu mer korrekt, omfattande och intressant.”

Precis som några andra där ute, exempelvis Affärsvärlden och Resumé, väljer IDG.se att inte förhandsmoderera sina kommentarer och Robert Brännström diskuterar så här om den saken:
– Vi tror att förhandsmoderering lägger en blöt filt över debatten. Vitsen med att kunna kommentera en nyhet är ju att kunna delta när det händer. Inte att posta en kommentar som ska granskas och i bästa fall dyka upp ett halvt dygn efteråt.

En reflektion över detta är att Robert Brännström alldeles tydligen tillhör de redaktörer som väljer att verka inom de nya medierna på de nya mediernas villkor och följaktligen väljer att lyssna på läsarna och uppskatta deras insats.
Det är lite oroande att vi skriver 2006 och flertalet svenska tidningssajter fortfarande har något sorts lock på läsarkommentarerna. Men å andra sidan ska man inte vara naiv och tro att tidningar är så fundamentalt annorlunda än många andra företag – de är också livrädda för sina kunder/läsare och i stället för att ställa sig öga mot öga med sina rädslor ångar man på rakt framåt. Men inte enligt “faster, faster until the thrill of speed overcomes the fear of death” utan snarare “faster, faster until the sound of speed drowns the voices of our market”. Men kring detta kommer vi att röra oss en hel del framåt.

Technorati Tags: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home