Mediated Life

Mitt i Vi-Media, Media 2.0, Promatör-revolutionen och Deltagarjournalistikens välsignade värld. Circa 2006.

söndag, februari 05, 2006

Det var här du läste det först! Promatörer…

Det här är inget nytt som begrepp – det är bara ordet som jag tänker lägga rabarber på. Pro-Am är begreppet som det är definierat i den så döpta, och likaledes utmärkta, rapporten The Pro-Am Revolution av Charles Leadbeater och Paul Miller på Demos. Med underrubriken “How enthusiasts are changing our economy and society” är de här essentiell läsning för alla som bryr sig det minsta om var striden om mediernas makt kommer att stå i framtiden.

För oss glada hemstudio-, videredigerar- och fotoamatörer har det varit några svindlande år på sistone när den utrustning som finns överkomlig på många sätt matchar och överträffar high-endprylar med bara 10-15 år på nacken. När man dessutom, snart sagt överallt, kan träffa på talangfulla människor som kan använda prylarna på samma nivå som proffsen är det inte svårt att tänka sig ett medielandskap som ser helt annorlunda ut.
Nu tänker jag ta åt mig äran för följande: Det svenska ordet för en Pro-Am blir promatör. (Oh, by the way – jag har googlat åbäket. Jag är först.)

Men vad fanken spelar det för roll då, att den här utvecklingen sker? Det låter vi väl vara osagt än så länge – men följande kan man tänka lite kring. Jag garanterar att medlemmarna på Sveriges bästa community, Fotosidan, under en dag (vilken som helst) tar fler bra bilder än de samlade fotograferna på Sveriges landsortstidningar gör. Det är jag övertygad om. Vad tror ni?

Technorati Tags: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home