Mediated Life

Mitt i Vi-Media, Media 2.0, Promatör-revolutionen och Deltagarjournalistikens välsignade värld. Circa 2006.

onsdag, februari 08, 2006

Raison d'être som försäljningsverktyg

Nu är det listdags, meine damen und herren. Och dagens lista är en positiv historia – utan att göra anspråk på att lyckas pricka helt rätt. Ämnet är “magasin som i en mening faktiskt lyckas kommunicera varför i hela Hälsingland de överhuvudtaget finns”. Det handlar alltså om huruvida de till läsaren klarar av att framföra sin raison d'être – deras baskade anledning att finnas till.


“Vad är det för känsla man vill ge läsaren genom att säga att man är störst? Någon typ av 50-miljarder-flugor-kan-inte-ha-fel-tanke, eller?”

Det finns förstås skilda uppfattningar om varför, hur och vad man ska kommunicera i sådana här taglines. Men det som är tämligen tydligt är att många svenska tidningar använder sig av sin “portalskrivning” som en sorts intern ego-booster. Sveriges största hit och Sveriges största dit. Vad det betyder för en läsare är svårt att säga – men den lekmannamässiga (nja, kanske inte så lekmannamässiga) åsikten är att det inte ger ett skrutt. Vad är det för känsla man vill ge läsaren genom att säga att man är störst? Någon typ av 50-miljarder-flugor-kan-inte-ha-fel-tanke, eller?


Vilket som, och without much further ado, här är några som faktiskt på ett bra sätt berättar om anledningen till sin existens. Och som faktiskt inte slösar bort utrymmet på att slå sitt bröst blått tack vare en upplage-situation.


  1. Fix- och trix-tidningen Real Simple: “Life made easier”. Man kan inte annat än falla pladask för den underbara självklarheten. Vem vill inte läsa en sådan tidning?

  2. Amerikanska plöj- och kossatidningen Progressive Farmer: “We help you live the American Dream”. Jeepers, det är så mäktigt med storvulenhet att man inte kan göra annat än att älska det.

  3. Smink- och skönhetsbibeln Allure: “The Beauty Expert”. Precis vad man behöver. Kort, kaxigt och faktiskt med full täckning.

  4. Svenska att:ention har en simpel men finurlig sak: “Business&Pleasure” - vilket faktiskt i två ord är tidningens redaktionella statement.

  5. Klassiska Esquire står stolt i sin “Man at his best”. Den tar vi, sa polisen. Kanon – vem vill inte vara det? Jo, kvinnor då, men det är ju själva grejen.


Nu behöver jag er hjälp, ge mig uppslag på tidningar som lyckas bra (eller dåligt) med att förklara varför de finns. Kommentera eller mejla mig.


Technorati Tags: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home